Automaty vendingowe ciekawostki

Automaty vendingowe nie muszą ograniczać się jedynie do przekąsek. Coraz większą popularnością cieszą się maszyny sprzedające lody – zarówno te oferujące produkty znanych marek, jak i tworzące własne mieszanki na podstawie upodobań klienta. Zaskakuje także sama budowa urządzenia. W przeciwieństwie do tradycyjnych automatów vendingowych, w środku „małej lodziarni” zamiast sprężyny, znajdziemy zamrażalkę i specjalny podajnik. Wykorzystanie tego prostego mechanizmu czyni automaty nie tyle bardziej precyzyjnymi, co praktycznie bezawaryjnymi – najpopularniejszy model sprzedający lody amerykańskiej marki Fastcorp został nawet okrzyknięty „marzeniem każdego serwisanta!”.

Kraj Kwitnącej Wiśni to miejsce o największym zagęszczeniu automatów na świecie. Japońskie maszyny vendingowe sprzedają nie tylko tradycyjne artykuły, takie jak napoje lub przekąski, ale i parasole, alkohol, ubrania, a nawet wróżby. Co ciekawe, zakupy przy pomocy automatów mają w tym kraju długą i interesującą tradycję – szacuje się, że pierwsza bezobsługowa maszyna pojawiła się tam już pod koniec XIX wieku! Dzisiaj automaty vendingowe można znaleźć w każdym zakątku kraju, a ich asortyment stale poszerza się o kolejne, interesujące elementy. Skąd popularność takiego rozwiązania? Maszyny sprzedające to przede wszystkim oszczędność miejsca – co w przypadku niewielkiej powierzchniowo Japonii wydaje się największą zaletą.

Automaty vendingowe to świetne narzędzie promocji!

W ciągu ostatnich lat maszyny pojawiały się w wielu kampaniach reklamowych, zaskakując odbiorców swoją zawartością i niekonwencjonalnym zastosowaniem. Książkomaty promujące nowe pozycje topowych autorów, przytulający automat z Coca- Colą, a nawet akcje społeczne zachęcające do świadomego kupowania ubrań – wykorzystanie automatów vendingowych jako narzędzi marketingowych ogranicza tylko wyobraźnia. Niektóre z kampanii poszły nawet o krok dalej, łącząc vending z pewną formą aktywności, jak np. firma Nike, która w zamian za zgromadzone na specjalnej opasce punkty oferowała określone produkty w swojej maszynie sprzedającej.

Szacuje się, że w Polsce jedna maszyna vendingowa przypada na około 1000 osób. Rynek automatów nad Wisłą rozwija się jednak nadzwyczaj intensywnie, a w wielu miejscach w kraju otwierane są punkty sprzedażowe złożone w całości z bezobsługowych maszyn. Sklepy całodobowe tego typu oferują kawę, kanapki, drobne przekąski oraz świeże sałatki. Handel przyszłości? Niewykluczone. Jak dotąd Polska to jeden z najmłodszych graczy na rynku vendingowym, który stale się rozwija i wdraża nowe rozwiązania. Ciągle jednak daleko nam do vendingowego zawrotu głowy naszych sąsiadów – według ekspertów, w Europie Zachodniej jeden automat przypada na 100 mieszkańców.

Jednym z ciekawszych automatów vendingowych jest maszyna sprzedająca… kurze jaja. Niemożliwe? A jednak!

Choć jajka wydają się produktem szczególnej uwagi, zastosowanie odpowiedniej technologii pozwala na ich bezpieczną sprzedaż prosto zza szyby automatu. W przeciwieństwie do tradycyjnych maszyn vendingowych, w przypadku jajek stosuje się rozwiązania bliższe paczkomatom niż tradycyjnym automatom z przekąskami – a wszystko po to, by nie uszkodzić delikatnej materii produktu. Mechanizmy tego typu znajdziemy w krajach europejskich, jednak największa popularnością cieszą się w Japonii.

Według ekspertów, przyszłość vendingu rysuje się w coraz jaśniejszych barwach. Z możliwości szybkich i bezobsługowych zakupów korzystają już nie tylko branże spożywcze, ale i producenci kosmetyków, giganci odzieżowi, a nawet firmy takie jak Apple czy Amazon. O tym, jak kreatywnie można wykorzystać vending, najlepiej świadczą kolejne przedsięwzięcia przekraczające granice marketingu. Jednym z ciekawszych przypadków jest model włoskiej firmy Rheavendors. Oprócz tradycyjnej funkcji sprzedaży… zapamiętuje także twarz danego klienta, dzięki czemu może zaoferować ulubione produkty niezależnie od miejsca. W podobny sposób działa także maszyna vendingowa L’Oréal. W ramach jednej z kampanii marki na stacji nowojorskiego metra stanął automat proponujący klientkom zakup pasujących do ich ubrań kosmetyków.

Coraz częściej zamiast słodkich przekąsek w automatach vendingowych znaleźć możemy zdrowsze alternatywy. Bakalie, świeże soki owocowe czy gotowe mieszanki sałatek to świetne uzupełnienie codziennej diety i idealna przekąska pomiędzy posiłkami – nic zatem dziwnego, że pomysł tak dobrze przyjmuje się w firmach czy zakładach. Świetnie radzą sobie także automaty z kanapkami z pełnoziarnistego pieczywa. Gwarancja zawsze świeżych rarytasów, szczególnie w miejscu pracy, to doskonała inwestycja, która na pewno pozytywnie zaskoczy wszystkich pracowników!

Automaty Vendingowe a ciepły posiłek? To możliwe!

W Europie coraz większą popularność zdobywają maszyny serwujące podgrzane kanapki, a nawet… pizzę! I choć automat vendingowy przyrządzający ten włoski przysmak czeka jeszcze długa droga to podbicia rynków na świecie, eksperci nie mają wątpliwości, że to strzał w dziesiątkę. Jedna z proponowanych przez renomowanych producentów maszyn gwarantuje nam świeżą, zrobioną od podstaw pizzę w jedynie trzy minuty – i to z możliwością podglądania procesu wypiekania przez zaciekawionego klienta. Musimy przyznać, że to nadzwyczaj smaczny pomysł!